4 idees bàsiques sobre el que han de fer els museus a la web mòbil (actualitzat)

07 de setembre 2011


Fa temps que sabem que el consum de dades d'Internet que es fa des de mòbils creix i que aviat acabarà depassant el provinent dels equips tradicionals de sobretaula o portàtils. Teòricament el 2013 als USA, però segurament serà abans. En aquesta fantàstica infografia podeu veure les dades més rellevants de la web mòbil actualment.

Ens afecta als museus i en general als responsables de patrimoni aquest canvi? Ohhh yes my dear... Ja hem anat ensenyant projectes interessants i des del 2007 (!!!) que anem avisant que els mòbils canviaran la manera de veure Internet.

No sé si a vosaltres us ha passat el mateix que a mi, però en el meu entorn molta gent ha canviat el seu mòbil tradicional per un smartphone, sigui iPhone, Blackberry o telèfon amb Android. Tots evidentment amb tarifa de dades d'Internet.

I aquestes persones no són els frikis que ja van comprar els primers telèfons d'aquest tipus. No. Són gent "normal" que fan servir el telèfon com una eina sense admiració afegida. És a dir, bàsicament són el nostre públic habitual... I parlar una estona amb aquestes persones, com ara la meva amiga Elisabeth que l'altre dia m'ensenyava el seu nou Samsung Galaxy Ace ens dona unes pistes molt interessants per saber de quin mal haurem de morir en els propers dos anys.

L'usuari normal fa servir el mòbil bàsicament per contactar amb altra gent. És a dir trucades, Facebook, Twitter i sobretot programes com Whatsapp que permeten enviar missatges tipus sms gratis. També per mirar el temps, o les notícies o altres serveis. Però no directament d'Internet sinó sempre a través d'aplicacions específiques provinents de l'App Store (Apple) o de l'Android Market. Busquen a Google  i aquesta és l'única via d'entrada a webs... de les quals molt poques reconeixen la consulta des de mòbil i passes a la interfície corresponent (com l'IMAmuseum)

D'aquestes converses amb nous usuaris de mòbil em queden 4 idees bàsiques:
  1. XARXES SOCIALS. El nostre públic potencial en bona part ja té un smartphone o el tindrà aviat i el fa servir sobretot per comunicar-se amb altres persones. Ergo... Les xarxes socials seran encara més importants per arribar a un públic ampli.
  2. VERSIÓ MÒBIL. El mòbil serà la via principal de visualització de la nostra informació quan l'usuari està fora de casa. Ergo... Ja és imprescindible tenir una versió pensada per mòbils de la nostra web. Pensada en disseny però sobretot en continguts a aquesta situació. Informació útil primer. Optimització de menús, continguts breus i clars.
  3. APLICACIONS GENERALISTES. Les noves guies dels turistes són les aplicacions com Tripadvisor o les locals que aniran apareixent progressivament. Hem de comprovar si nosaltres hi som i com sortim retratats en aquests espais.
  4. APLICACIONS PRÒPIES. Tenir una web amb versió per mòbil no ens estalvia fer una aplicació. O més d'una com la Smithsonian. Tant la genèrica de continguts, com el Picasso  per exemple, com les específiques per exposicions, educatives, jocs... el que fins ara eren minisites ara hauran de ser aplicacions. I tot per dues plataformes diferents iPhone i Android.
Més endavant parlarem dels continguts de les aplicacions... i d'una altra cosa... de l'altre monstre acabat de néixer, el mòbil que no és un mòbil, el post-PC.

(Actualització)
Dos interessantíssims articles tècnics sobre el mercat dels nous mòbils: Enrique Dans i el blog de la CMT.
I un comentari: al matí següent de publicar aquesta entrada parlo per telèfon amb un dissenyador que ens està fent un fulletó en paper. Li demano que em faci una versió del PDF que es pugui llegir bé en pantalla de mòbil i em diu que ahir es va reunir amb un altre dissenyador per començar a fer webs i aplicacions per mòbils. "O ho engeguem ara mateix, o en un any haurem de tancar" (sic).




Adéu arxiu... hola militars...

29 d’agost 2011

Footnote era una de les webs de patrimoni més ben fetes que he vist mai. Una col·lecció immensa de documents de tots tipus, amb el suport dels Arxius Nacionals Americans, gestionat per una empresa i on podies pujar els teus documents, comentar els que hi havia... navegar... amb una interfície perfectament treballada... una autèntica joia... de pagament.

I ara quan escrius la seva adreça www.footnote.com ens trobem amb Fold3, que és la mateixa web però ara se centra en els documents militars americans i en la gent que els necessita per demanar pensions, justificar nacionalitats i coses similars... La web segueix sent rica i potent... però com a projecte cultural és morta. I alguns dels comentaris al blog ens mostren que hi ha més gent decebuda. Com Kate Theimer l'autora del blog ArchivesNext.

Podem deixar aquest tipus de projectes en mans privades? Es poden fer des del sector públic? O el problema no és aquest? Que n'opineu?

Realitat augmentada cinc estrelles

26 d’agost 2011

M'arriba via @RodrigoBurgos_ i @daniguties un vídeo amb l'aplicació que han fet per un museu polonès el Sukiennice de Krakovia amb realitat augmentada i codis QR que ha tingut un èxit espatarrant. Actors "surten dels quadres" quan els mires amb l'iPhone i expliquen una història. Però quina història? "Històries de guerra, d'amor, crims, bogeria, misteri..." Ahhh.... caramba... La tecnologia està molt bé. La campanya és perfecta, amb cartells exteriors provocant interaccions via sms i Facebook (es veu perfecte en aquesta versió més llarga) però la clau de l'èxit per mi són les històries que expliquen...

Vale si... i que et deixen un iPhone... ;)



Museus per la gent... però de veritat...

24 d’agost 2011

Pilar Gonzalo i Encarna Lago estan portant endavant unes Jornades sobre la funció social dels museus i els social media... que estan tenint una prèvia molt interessant a Facebook: Com mesurar l'èxit d'un museu, tant en els social media com en els seus projectes culturals? Perquè en realitat... què volem amb aquests projectes... moltes intuicions, moltes respostes... 27 d'agost a Lugo.


Vuelta al cole.... i 3 deures per tothom

23 d’agost 2011

Doncs si... s'han acabat les vacances i tornem als museus, a Internet, al patrimoni i a la tecnologia. Amb alguna excursió cap a fotografia... a sèries o a acampades a la recerca d'un nou món...

Cada agost aprofito per fer endreça i una certa recapitulació del que ha passat en el curs anterior i preparació pel que se'ns acosta pel davant.

Uns breus apunts. Facebook ha quedat en el meu cas pels amics. Ja no rebo informació culturalment rellevant per aquesta via. No vol dir que no sigui encara un mitjà extraordinari per la difusió i pel retrobament de grups (aviat us donaré un exemple), però per la informació professional unidireccional... niet. Com a mínim en el meu cas.

El substitut és Twitter. Descaradament. D'uns quants apuntats a la primera hem passat a tenir-hi bona part dels professionals inquiets del patrimoni i la tecnologia generant una quantitat tremenda d'informació. I les institucions igual. Molts museus ja estan jugant en aquest partit.

Novetats? No és una novetat sinó una confirmació, això dels mòbils va en serio. Passa com amb Twitter, s'ha aconseguit una massa de persones que tenen iPhone o telèfon Android suficient com perquè fer aplicacions per aquest públic no sigui una frivolitat sinó una necessitat. Ho anirem veient en els propers mesos. Les possibilitats són immenses però el canvi en el que demana el públic de nosaltres via mòbil és tan gran respecte al ordinador convencional que haurem de repensar moltes coses de les que ara fem. Però moltes...

I finalment 3 deures per tothom.

1: Buscar a Twitter per les 10 paraules claus de la vostra institució. Per exemple arqueologia maresme, sitja, neolític, paleont , etc.
2: Comprovar com es veu i com funciona la web de la vostra institució en un iphone i en un telèfon Android. Comparar amb les web del Museu d'Art d'Indianapolis o del MOMA  que passen automàticament a interfície mòbil quan es mira des d'un telèfon.
I 3: Pensar en tots els elements que volem difondre (des d'un objecte de museu a una història tradicional) i comprovar si tenen dades temporals o geogràfiques que els afectin. Per exemple horaris d'obertura. O horaris d'una activitat. O ubicació geogràfica concreta d'un edifici patrimonial a visitar. O recorreguts i rutes d'un a l'altre. Si no teniu les dades... recolliu-les... si les teniu... endreceu-les... seran una de les bases de la vostra presència a l'Internet mòbil...

Foto: Andreas Eldt a Flickr CC.