Ens afecta als museus i en general als responsables de patrimoni aquest canvi? Ohhh yes my dear... Ja hem anat ensenyant projectes interessants i des del 2007 (!!!) que anem avisant que els mòbils canviaran la manera de veure Internet.
No sé si a vosaltres us ha passat el mateix que a mi, però en el meu entorn molta gent ha canviat el seu mòbil tradicional per un smartphone, sigui iPhone, Blackberry o telèfon amb Android. Tots evidentment amb tarifa de dades d'Internet.
I aquestes persones no són els frikis que ja van comprar els primers telèfons d'aquest tipus. No. Són gent "normal" que fan servir el telèfon com una eina sense admiració afegida. És a dir, bàsicament són el nostre públic habitual... I parlar una estona amb aquestes persones, com ara la meva amiga Elisabeth que l'altre dia m'ensenyava el seu nou Samsung Galaxy Ace ens dona unes pistes molt interessants per saber de quin mal haurem de morir en els propers dos anys.
L'usuari normal fa servir el mòbil bàsicament per contactar amb altra gent. És a dir trucades, Facebook, Twitter i sobretot programes com Whatsapp que permeten enviar missatges tipus sms gratis. També per mirar el temps, o les notícies o altres serveis. Però no directament d'Internet sinó sempre a través d'aplicacions específiques provinents de l'App Store (Apple) o de l'Android Market. Busquen a Google i aquesta és l'única via d'entrada a webs... de les quals molt poques reconeixen la consulta des de mòbil i passes a la interfície corresponent (com l'IMAmuseum)
D'aquestes converses amb nous usuaris de mòbil em queden 4 idees bàsiques:
- XARXES SOCIALS. El nostre públic potencial en bona part ja té un smartphone o el tindrà aviat i el fa servir sobretot per comunicar-se amb altres persones. Ergo... Les xarxes socials seran encara més importants per arribar a un públic ampli.
- VERSIÓ MÒBIL. El mòbil serà la via principal de visualització de la nostra informació quan l'usuari està fora de casa. Ergo... Ja és imprescindible tenir una versió pensada per mòbils de la nostra web. Pensada en disseny però sobretot en continguts a aquesta situació. Informació útil primer. Optimització de menús, continguts breus i clars.
- APLICACIONS GENERALISTES. Les noves guies dels turistes són les aplicacions com Tripadvisor o les locals que aniran apareixent progressivament. Hem de comprovar si nosaltres hi som i com sortim retratats en aquests espais.
- APLICACIONS PRÒPIES. Tenir una web amb versió per mòbil no ens estalvia fer una aplicació. O més d'una com la Smithsonian. Tant la genèrica de continguts, com el Picasso per exemple, com les específiques per exposicions, educatives, jocs... el que fins ara eren minisites ara hauran de ser aplicacions. I tot per dues plataformes diferents iPhone i Android.
Més endavant parlarem dels continguts de les aplicacions... i d'una altra cosa... de l'altre monstre acabat de néixer, el mòbil que no és un mòbil, el post-PC.
(Actualització)
Dos interessantíssims articles tècnics sobre el mercat dels nous mòbils: Enrique Dans i el blog de la CMT.
I un comentari: al matí següent de publicar aquesta entrada parlo per telèfon amb un dissenyador que ens està fent un fulletó en paper. Li demano que em faci una versió del PDF que es pugui llegir bé en pantalla de mòbil i em diu que ahir es va reunir amb un altre dissenyador per començar a fer webs i aplicacions per mòbils. "O ho engeguem ara mateix, o en un any haurem de tancar" (sic).
(Actualització)
Dos interessantíssims articles tècnics sobre el mercat dels nous mòbils: Enrique Dans i el blog de la CMT.
I un comentari: al matí següent de publicar aquesta entrada parlo per telèfon amb un dissenyador que ens està fent un fulletó en paper. Li demano que em faci una versió del PDF que es pugui llegir bé en pantalla de mòbil i em diu que ahir es va reunir amb un altre dissenyador per començar a fer webs i aplicacions per mòbils. "O ho engeguem ara mateix, o en un any haurem de tancar" (sic).
0 comments
Publica un comentari a l'entrada