Fons Centelles. Quants errors
03 de desembre 2009
Tinc sobre la taula el catàleg de l'exposició que se li va dedicar a Agustí Centelles a la primavera fotogràfica del 1988. L'he baixat del prestatge dels meus llibres de capçalera, on està des de fa 21 anys. I on ara té al costat a Irving Penn, Man Ray, Atget, William Klein, Renau, Català-Roca i a Joan Fontcuberta. El mateix Fontcuberta que em va obrir els ulls a la fotografia i que signa el text del catàleg de Centelles. Una exposició extraordinària. Amb còpies fetes per Manel Serra, el meu antic professor de revelat fotogràfic.
La meva dona, repassant les fotos del llibre acaba de trobar una imatge d'una manifestació de dependents de comerç del 1933 on hi ha un nen que li ha semblat que és el seu pare. Ara està buscant fotos antigues de la família per comprovar-ho.
La baralla de la plaça Sant Jaume. La barricada. Les milícies antifeixistes. Biescas. I el pare de Josep Pernau mort a terra i la seva mare plorant-lo.
No vull saber qui té raó. Que els germans Centelles s'han equivocat és evident. Però que mai s'hauria d'haver arribat a una situació en que tinguéssin opció d'equivocar-se d'aquesta manera també em sembla evident. Ni puc ni vull parlar sobre què ha passat en les negociacions perquè no ho sé i prefereixo no saber-ho.
Només sé que el fons se n'anirà. I que en el país dels grans fotògrafs la fotografia segueix sense tenir el lloc d'honor que li pertoca. Sempre en un recambró, al darrera de les pintures o dels documents escrits, és igual. Però és que a sobre ara no parlem de simples fotografies, per més obres mestres que siguin, estem parlant del nostre àlbum de família, de l'esperit, dels records dels nostres pares i els nostres avis.
Perdoneu però quin país de cecs que tenim.
Etiquetas:
Agustí Centelles,
fotografia
La tomba de Pere el Gran. Una notícia d'història a Internet
27 de novembre 2009
La veritat és que han estat uns dies difícils i intensos perquè notícies com aquesta no les tenim cada dia... El Museu d'Història de Catalunya i l'equip de premsa del Departament s'han encarregat dels mitjans tradicionals i a la gent de patrimoni.gencat ens ha correspost donar resposta on-line. I ho hem fet amb tota la il·lusió. Un monogràfic, una galeria de fotos a Flickr, dos vídeos al portal i a YouTube, una preciosa gigafoto i la comunicació amb tots els amics del pat.club que reben les nostres notícies. I, evidentment moviment al Facebook, i transmissió en directe de la roda de premsa del Conseller en directe via Twitter.
En els propers dies podrem valorar la repercussió a la xarxa però creiem que ha estat altíssima. Gràcies a tots els bloggers i amics que n'heu fet redifusió. Aquesta vegada s'ho valia!
I per un missatge que he rebut al Facebook... potser aviat ens arribarà alguna altra d'aquestes bombes...
Etiquetas:
patrimoni.gencat,
Pere el Gran
Art Accessible. Jornades a la Pedrera. 8 retalls de Francesca Rosenberg (*actualitzat)
26 d’octubre 2009

1. Molta de la gent amb disminucions no volen ser tractats com a diferents, sinó com a gent normal. Alguns no volen cap ajut (ho entenc, ho he viscut).
2. Un bon disseny general dona solucions bones per a tothom, discapacitats i no discapacitats.
3. El que es fa per als discapacitats serveix per a tothom. Una rampa també és útil per a les mares amb cotxet.
4. La base per als seus programes són la creativitat i la imaginació.
5. L'objectiu és crear capacitats, explorar les capacitats d'aquestes persones per al seu creixement (empowering) i la seva autoconfiança (confidence building).
6. En les audioguies tenen tres versions en el mateix aparell, l'estandard, la de famílies i l'audiodescripció. Un crític d'un diari va escriure que amb l'audiodescripció per primer cop veia de veritat el que tenia al davant.
7. Un dels seus programes es fa per telèfon, un educador del museu explica una obra a gent que no es pot moure de casa per motius de salut. (no pot ser més senzill, ni més humà)
8. La declaració d'un dels participants del programa de malalts d'Alzheimer, despres de veure i parlar sobre les obres de Chagall: "han fet aparèixer el millor de la part de la meva ment que encara no ha marxat".
Gràcies Francesca.
* Actualització: M. al seu blog Art & Apart ha fet un molt bon resum de la ponència de Matthieu Decraene, responsable del programa d'accessibilitat del Louvre. I no us perdeu tampoc el comentari a aquest post de l'Anna Noëlle, de la Fundació Miró.
Etiquetas:
Accessibilitat,
Francesca Rosenberg,
Louvre,
MOMA
Museus i 2.0 a França
Al Louvre han tingut lloc unes interessants jornades sobre l'activitat 2.0 dels museus. De casa nostra ha participat la companya Conxa Rodà que a més n'ha fet un molt bon resum en el blog del Museu Picasso. Val la pena llegir-lo i també consultar les presentacions de les ponències.
Em quedo amb la pregunta d'un participant: "com us han deixat fer-ho al Ministeri, a nosaltres no..." i amb la resposta: "No vam demanar permís".
Em quedo amb la pregunta d'un participant: "com us han deixat fer-ho al Ministeri, a nosaltres no..." i amb la resposta: "No vam demanar permís".
Etiquetas:
Conxa Rodà
Generation Open. El futur. El present.
22 d’octubre 2009
Generation Open. Generació oberta.
"No és una qüestió d'edat sinó de mentalitat. Quan reps totes les teves referències d'Internet en comptes de la TV dones per fet que la comunicació és bidireccional."
Això és el que diferencia als que creiem que tota la informació pública ha de ser publicada, i no guardada en calaixos, als que creiem que quan fas alguna cosa, l'has d'explicar, l'has de fer pública, dels que mantenen les institucions tancades.
The people within Facebook not only believe in what they’re doing but are on the leading edge of Generation Open. It’s not merely an age thing; it’s a mindset thing. It’s about having all your references come from the land of the internet rather than TV and becoming accustomed to — and taking for granted — bilateral communications in place of unidirectional broadcast forms. Where authority figures used to be able to get away with telling you not to talk back, Generation Open just turns to Twitter and lets the whole world know what they think.
Un post clarivident.
I hi arribo per un projecte increïble Legalsolo que ofereix gràtis la documentació legal espanyola. I no és una web governamental sinó una iniciativa privada que diu que la informació pública, la nostra, s'ha de poder consultar gràtis i no pagant.
I a Legalsolo hi arribo per un Twitter d'en Jordi Graells... Un altre Generation Open.
"No és una qüestió d'edat sinó de mentalitat. Quan reps totes les teves referències d'Internet en comptes de la TV dones per fet que la comunicació és bidireccional."
Això és el que diferencia als que creiem que tota la informació pública ha de ser publicada, i no guardada en calaixos, als que creiem que quan fas alguna cosa, l'has d'explicar, l'has de fer pública, dels que mantenen les institucions tancades.
The people within Facebook not only believe in what they’re doing but are on the leading edge of Generation Open. It’s not merely an age thing; it’s a mindset thing. It’s about having all your references come from the land of the internet rather than TV and becoming accustomed to — and taking for granted — bilateral communications in place of unidirectional broadcast forms. Where authority figures used to be able to get away with telling you not to talk back, Generation Open just turns to Twitter and lets the whole world know what they think.
Un post clarivident.
I hi arribo per un projecte increïble Legalsolo que ofereix gràtis la documentació legal espanyola. I no és una web governamental sinó una iniciativa privada que diu que la informació pública, la nostra, s'ha de poder consultar gràtis i no pagant.
I a Legalsolo hi arribo per un Twitter d'en Jordi Graells... Un altre Generation Open.
Etiquetas:
open data
Subscriure's a:
Missatges (Atom)