En Dani Cortijo, el creador del blog Altres Barcelones va presentar fa uns dies el seu primer llibre basat en les fantàstiques històries de la ciutat que explica on-line. I ens deia que això del llibre era molt estrany, perquè ara no tenia ni idea de que pensaven els seus lectors. És clar, no li podien fer comentaris o suggeriments o crítiques com fan en el blog... Per una persona com el Dani que viu permanentment a Internet, això de la producció cultural sense retorn immediat de l'usuari, és a dir, el segle XX, li sembla molt estrany i angoixant. Perquè al segle XXI la producció cultural té resposta immediata per part dels usuaris. Punt.
Per això quan la setmana passada vam saber que s'estrenava "Sota Terra" la sèrie de TV3 i la productora Batabat sobre arqueologia i que es feia en prime-time i no al 33 a les dues de la matinada, immediatament vam pensar que si no hi havia previst un mecanisme de participació, patrimoni.gencat l'havia de donar. Vam parlar amb la productora, tothom va estar d'acord i vam engegar moviment a Twitter i Facebook. Un hashtag #sotaterra, un fòrum al Facebook de patrimoni.gencat, notícia i missatge a tots els membres del pat.club per aconseguir participació efectiva.
No confiàvem gaire en el Twitter, la veritat, però durant tot el dia de l'estrena i especialment durant l'emissió del propi programa els twitts van ser constants, amb opinions a favor i en contra, sobre el format, sobre els continguts... i tot en directe! Segons es.twicker.net va ser el segon hashtag més mogut d'aquella hora a Espanya per darrera de l'iphone4 i per davant de Pelotas (!) de TVE.
Al fòrum el que hem vist és una gran quantitat de posts molt raonats, amb criteri que fan una valoració crítica (positiva o negativa) del programa en els seus aspectes científics, de producció audiovisual, de format.
I el que hem vist també és la participació oberta de membres de l'equip del programa responent a les consultes, aclarint situacions del rodatge, explicant decisions preses i el perquè s'aposta per una sèrie d'aquestes característiques.
Tot plegat un panorama potser insòlit per una sèrie de televisió, amb una conversa tan oberta, franca i constructiva entre les dues bandes. Un exemple del que és el nou Internet i del que són avui els mitjans de comunicació i els públics.
I si haguéssim anat un pas més enllà?. I si en comptes de fer això amb l'estrena haguéssim muntat el fòrum i la primícia d'un capítol pilot fa sis mesos, en l'inici del rodatge de la sèrie? I si haguéssim mogut el contingut quatre setmanes en comptes de quatre dies? Tot el que ara es pot treure de l'opinió del públic s'hauria pogut incorporar des de l'inici en la configuració de la sèrie. No hauriem de pensar ja així les produccions audiovisuals, amb feedback per part del públic, amb la seva participació i opinions des de l'inici de la planificació?
Facebook i Sota Terra. Televisió, feedback i participació
10 de juny 2010
Etiquetas:
facebook,
sota terra
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
2 comentarios
Potser ens trobem ja davant la plena maduresa de l'ús de les xarxes socials i de la participació/opinió del públic/espectador, que ha deixat de ser un ésser inert, amb una actitud vegetativa, davant de continguts, per passar a escollir per ell mateix què vol veure, decidir, opinar i a influir sobre la programació de formats/expressions culturals.
11 de juny del 2010, a les 7:55Sobre el programa, tenint en compte que s'ha d'oferir un format amè i atractiu -que tampoc em sembla malament per poder arribar al màxim gruix de la població-, el vaig trobar francament excepcional.
Cabrablog
http://cabrablog.blogspot.com/
Em vaig emocionar aquesta setmana amb la repetició del programa sobre la guerra civil,em vaig recordar del meu pare que amb dotze anys el van enviar a vilalba dels arcs per evitar els bombardeijos que patía Barcelona i va anar del foc a les brases,de les coses que m'explicava i com ho va viure.Agustí
18 de febrer del 2012, a les 11:56Publica un comentari a l'entrada